Testmaterialer fra Center for Læseforskning
Enkelte af de testmaterialer vi har udviklet på Center for Læseforskning er tilgængelige her på siden og kan frit benyttes af enkeltpersoner til udredning. Se mere under de enkelte test. Testmaterialerne må ikke kopieres eller videreformidles på nogen måde.
Ordafkodning og stavning
Test af udnyttelse af skriftens lydprincip i ordafkodning. Individuel og gruppeprøve bl.a. til screening for ordblindhed. Standarder fra 7.kl. til voksne, både ordblinde og normale læsere.
Ordlister til højtlæsning af rigtige ord og nonsensord. Til individuel læseundersøgelse, bl.a. for ordblindhed. Standarder fra 2.kl. til voksne, både ordblinde og normale læsere.
Vejledning
Hent vejledning til listerne med 30 ord + 30 nye ord her.
Hent vejledning til listerne med 40 ord + 40 nye ord her.
Ordlisterne
Hent ordlisterne 30 ord + 30 nye ord i printervenligt format (pdf).
Hent ordlisterne 40 ord + 40 nye ord i printervenligt format (pdf).
Standarder
30 ord og 30 nye ord: maj 2. kl. (2015)
40 ord og 40 nye ord: 2.-3. kl., 4-5. kl., 7. kl., teenagere, voksne, ordblinde og ikke-ordblinde læsere.
Testen afdækker, hvor let eller svært deltageren har ved at tilegne sig basale afkodningsfærdigheder på et lille, nyt alfabet. Testen er udviklet mhp. mere sikker identifikation af ordblinde voksne med dansk som andetsprog.
Rapport
Læs rapport om Dynamisk ordblindetest.
Testen
Testen og vejledningen findes ikke frit tilgængeligt. Testen stilles til rådighed for landets voksenuddannelsescentre (VUC) af Undervisningsministeriet.
Netbaseret test af ordblindhed til brug i hele uddannelsessystemet fra 3. klasse og opefter. Testen kan således både bruges til elever i grundskolen, i ungdomsuddannelser og til studerende op til lange videregående uddannelser.
Adgang til testen og det tilhørende testvejledermodul kræver, at man er tilknyttet en uddannelsesinstitution. Testen stilles til rådighed for uddannelsesinstitutioner af Undervisningsministeriet på denne side. Der findes vejledninger om oprettelse af brugere, kontaktoplysninger til support m.v. under "Relevante dokumenter" på testvejledersiden.
Test af ordblindhed, som tidligere var grundlag for henvisning til ordblindeundervisning for voksne. Den er nu erstattet af Den tværgående ordblindetest. O-testen findes ikke frit tilgængeligt.
En række sprog- og læsestest (pdf) med resultater fra begyndelsen af børnehaveklassen og begyndelsen af 1. klasse (hvor intet andet er anført). Testene ligger som en samlet pdf-fil, og der kan derfor ikke linkes direkte til de enkelte test. I stedet er der nedenfor angivet sidetal på de enkelte test i pdf-filen.
Test | Sidetal | |
Bogstavbenævnelse | 2 | |
Forlydsgenkendelse | 3-8 | |
Produktivt ordforråd: Billedbenævnelse | 9-12 | |
Forlydsudeladelse | 13 | |
Hurtig, automatisk benævnelse (endnu ingen vejledende resultater for dansk) | 14 | |
Ordlæsning: 30 ord og 30 nye ord (1.-3. klasse) | 15-25 | |
Ordlæsning: 40 ord og 40 nye ord (fra ca. 3. klasse) | 26-31 |
Testen afdækker, om deltagerne hurtigt kan genkende og forstå skrevne ord med flere betydningsdele (morfemer). Opgaven er at finde det ord blandt fire som IKKE har et morfem til fælles med de øvrige ord – fx venlig / venstre / veninde / venskab. Det rigtige svar er venstre (se instruktionen).
Deltagerne får 2 minutter til at løse så mange af i alt 32 opgaver som muligt.
Prøven er udviklet af Holger Juul.
I en afprøvning med 118 elever i slutningen af 8. klasse (2015) var gennemsnittet 15,0 rigtige; standardafvigelsen var 4,2. Eleverne kom fra to københavnske folkeskoler hvor gennemsnitskaraktererne i dansk ved folkeskolens afgangsprøve i de foregående år havde ligget tæt på landsgennemsnittet.
Testen afdækker, om deltagerne hurtigt kan genkende den korrekte stavemåde af ord. Opgaven er at finde det ord, der er rigtigt stavet, blandt fire ord, der lyder helt eller næsten ens, når de udtales.
Deltagerne får 3 minutter til at løse så mange af i alt 52 opgaver som muligt.
Prøven er udviklet af Anna Steenberg Gellert.
For nærmere oplysninger om prøven (bl.a. prøveresultater fra voksne FVU-kursister med videre), se denne rapport:
Gellert, A. S., & Elbro, C. (2008). Rapport om udvikling og afprøvning af Vejledende Læsetest for Voksne i papirversion og it-version. København: Undervisningsministeriet.
Læseforståelse
Testen giver en hurtig vurdering af voksnes faktiske læsefærdigheder. Den giver også en helt uformel vurdering af resultatet.
Vejledende Læsetest for Voksne er udviklet til brug for uddannelsesinstitutioners og jobcentres vejledning af voksne, der enten ønsker at deltage i læse-, stave-, skriveundervisning eller overvejer at deltage i en sådan undervisning.
Testen findes ikke frit tilgængeligt. Undervisningsministeriet stiller testen til rådighed for landets voksenuddannelsescentre (FVU) og arbejdsmarkedsuddannelser (AMU).
Hent vejledning til testen (pdf).
Et materiale til afdækning af unges og voksnes funktionelle læsefærdighed.
Testen og vejledning til testen kan lånes på biblioteket eller købes gennem forlaget Hogrefe.
En avanceret test af læseforståelse og stavning til 1. g og tilsvarende. Testen kan være med til at forudsige, hvordan det går den unge i den gymnasiale uddannelse.
Vejledning
Ordforrådstest
Testen er en impressiv ordforrådsprøve, der kan afvikles som gruppeprøve. Eleven hører et ord og skal efterfølgende vælge hvilket af 3 sagte ord, der har samme betydning. Prøven er således uafhængig af elevernes afkodningsfærdighed. Der er 25 opgaver i prøven.