Instruktion til "Find det der lyder som et ord"

Underviser og elever gennemgår første eksempel, og underviseren siger: "I denne opgave skal I finde det vrøvleord, der lyder som et rigtigt ord, når man udtaler det. I det første eksempel er der sat en ring om "jor", fordi det lyder som den jord vi går på".

Underviseren højtlæser de tre andre nonsensord fra samme række og beder eleverne selv lave de to øvrige eksempler på siden. Derefter gennemgår underviser og elev eksemplerne, idet underviseren sikrer sig, at alle elever forstår princippet i opgaven. Underviseren kan evt. bede eleverne læse alle nonsensordene fra eksemplerne højt for hinanden.

Derefter siger underviseren: "I får fem minutter til at lave så mange opgaver, som I kan nå. Jeg siger, når tiden er gået og I skal stoppe. Der er to sider med opgaver, så I skal gå om på siden efter, hvis I bliver færdige med den første. Er der nogen spørgsmål? Så gå om på næste side og begynd nu!"

Efter 5 minutter siger underviseren: "Tiden er gået. Luk hæftet".

 

Facitliste

eksempel 1: jor, eksempel 2: hæsd, eksempel 3: sgi
   1: di, 2: ta, 3: åsd, 4: sgo, 5: tan, 6: sdol, 7: flæsg, 8: tel, 9: plas, 10: hydde, 11: sbise, 12: sigar, 13: nåmmer, 14: bukæt, 15: sæggen, 16: masgine, 17: garasje, 18: glæmd, 19: låfd, 20: hajn, 21: sgrit, 22: brøsd, 23: væm, 24: sægs, 25: pragtisg, 26: drægge, 27: sirgus, 28: fabræg, 29: æfder, 30: såbbe, 31: kvenne, 32: uhæl, 33: segger, 34: sdraing, 35: jælbe, 36: bæsde, 37: sdelfærdi, 38: pasjænd

Tilbage