"Find det, der lyder som et ord"
Resultater i forskellige grupper
Elever i 7. klasse med ordblinde forældre
Gruppen: Elever i folkeskolens 7. klasse. I denne gruppe har alle elever mindst en forælder der subjektivt vurderet har/har haft læsevanskeligheder i mindst et år og samtidig objektivt vurderet har dårlige fonologiske afkodningsfærdigheder.
Antal elever: 47
Geografisk område: Tilfældigt udvalgte klasser fra skoler i Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
15,5 |
6,6 |
10,0 |
16,0 |
21,0 |
Reference:
Elbro, C. & Petersen, D.K. (2005). Long-term effects of phoneme awareness and letter sound training. An intervention study with children at risk of dyslexia. Journal of Educational Psychology
Elever i 7. klasse med normaltlæsende forældre
Gruppen: Elever i folkeskolens 7. klasse.
Antal elever: 41
Geografisk område: Tilfældigt udvalgte klasser fra skoler i Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
21,4 |
11,0 |
15,5 |
20,0 |
27,0 |
Reference:
Elbro, C. & Petersen, D.K. (in press). Long-term effects of phoneme awareness and letter sound training. An intervention study with children at risk of dyslexia. Publiceres i Journal of Educational Psychology
Elbro, C. & Petersen, D.K. (in press). Long-term effects of phoneme awareness and letter sound training. An intervention study with children at risk of dyslexia. Publiceres i
Elever i 8. klasse
Gruppen: Elever i folkeskolens 8. klasse
Antal elever: 268
Testtidspunkt: Efterår 2002
Geografisk område: Skolerne er valgt med en vis geografisk spredning i Københavnsområdet og inkluderer både små og store skoler.
Dansk som andetsprog: (??) %
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
23,1 |
12,0 |
17,0 |
23,0 |
29,0 |
Reference:
Knudsen, L. (2003). Læseforståelse og tekstgenrer. København: Landsforeningen af Læsepædagoger. Læserapport 37.
Knudsen, L. (2003). . København: Landsforeningen af Læsepædagoger. Læserapport 37.
Elever i 9. klasse
Gruppen: Elever fra 5 folkeskoleklasser og 3 efterskoler
Antal elever: 326
Testtidspunkt: 1994
Geografisk område: Tilfældigt udvalgte skoler fra København, Fyn og Jylland
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
21,5 |
11,0 |
16,0 |
21,0 |
27,0 |
Reference:
Elbro, C., Haven, D. & Jandorf, B. D. (1997). Gode og dårlige læsere efter 9. klasse. Første del af en efterundersøgelse. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, 34, 19-42.
Elbro, C., Haven, D. & Jandorf, B. D. (1997). Gode og dårlige læsere efter 9. klasse. Første del af en efterundersøgelse. , 19-42.
Elever på ordblindeefterskole eller produktionsskole
Gruppen: Elever fra tre ordblindeefterskoler for normalt begavede ordblinde, én produktionsskole samt få elever fra centerklasser.
Antal elever: 91
Testtidspunkt: 1994
Geografisk område: Tilfældigt udvalgte skoler fra København, Fyn og Jylland
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
8,3 |
4,0 |
6,0 |
8,0 |
10,0 |
Reference:
Elbro, C., Haven, D. & Jandorf, B. D. (1997). Gode og dårlige læsere efter 9. klasse. Første del af en efterundersøgelse. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, 34, 19-42.
Elever i 1.g
Gruppen: Gymnasieelever i 1.g
Antal elever: 197
Geografisk område: Århus amt, Fyns amt, Frederiksborg amt og Københavns amt.
Dansk som andetsprog: 13% har ikke opgivet hvilket modersmål de har, men af dem der har svaret har ingen oplyst at have dansk som andetsprog.
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
26,8 |
16,0 | 21,0 | 28,0 | 33,0 |
Reference:
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). Læsning, læsekurser og uddannelse. Om unge og voksnes funktionelle læsefærdighed i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale. København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
Elever på teknisk skole
Gruppen: Elever på de tekniske erhvervsuddannelser
Antal elever: 166
Geografisk område: Århus amt, Fyns amt, Frederiksborg amt og Københavns amt.
Dansk som andetsprog: 26% af eleverne har ikke opgivet hvilket modersmål de har, men af dem der har svaret har 10 % dansk som andetsprog.
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
18,4 |
8,0 | 12,0 | 17,0 | 24,0 |
Reference:
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). Læsning, læsekurser og uddannelse. Om unge og voksnes funktionelle læsefærdighed i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale. København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
Voksne der havde svært ved at læse i skolen
Gruppen: Voksne, der havde svært ved at lære at læse i de første skoleår. Vanskelighederne varede mere end et år og blev bemærket af læreren, forældrene eller en anden voksen. Ikke alle havde generende vanskeligheder som voksne.
Antal deltagere: 133
Geografisk område: Storkøbenhavn
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
12,1 | 5,0 | 8,0 | 12,0 | 16,0 |
Reference:
Elbro, C. (1998). Reading-listening discrepancy definitions of dyslexia. In P. Reitsma & L. Verhoeven (Eds.), Problems and interventions in literacy development (pp. 129-146). Dordrecht: Kluwer.
Elbro, C., Nielsen, I., & Petersen, D. K. (1994). Dyslexia in adults: Evidence for deficits in non-word reading and in the phonological representation of lexical items. Annals of Dyslexia, 44, 205-226.
Voksne uden læsevanskeligheder i skolen
Gruppen: Voksne uden læsevanskeligheder
Antal deltagere: 72
Geografisk område: Storkøbenhavn
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
25,2 | 14,3 | 19,5 | 25,5 | 30,0 |
Reference:
Elbro, C. (1998). Reading-listening discrepancy definitions of dyslexia. In P. Reitsma & L. Verhoeven (Eds.), Problems and interventions in literacy development (pp. 129-146). Dordrecht: Kluwer.
Voksne i ordblindeundervisning
Gruppen: Voksne i kompenserende specialundervisning i dansk (ordblindeundervisning).
Antal elever: 46
Geografisk område: Århus amt, Fyns amt, Frederiksborg amt og Københavns amt.
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
8,8 |
2,7 | 5,8 | 8,0 | 11,0 |
Reference
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). Læsning, læsekurser og uddannelse. Om unge og voksnes funktionelle læsefærdighed i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale. København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). . København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
Voksne på læsekursus
Gruppen: Voksne på læsekurser. Læsekurser var forløberne for Forberedende Voksenundervisning (FVU).
Antal elever: 167
Gennemsnitsalder: 34 år.
Geografisk område: Århus amt, Fyns amt, Frederiksborg amt og Københavns amt.
Dansk som andetsprog: 27% af eleverne har ikke opgivet hvilket modersmål de har, men af dem der har svaret har 2% dansk som andetsprog.
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
11,7 |
5,0 | 8,0 | 10,0 | 15,0 |
Reference:
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). Læsning, læsekurser og uddannelse. Om unge og voksnes funktionelle læsefærdighed i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale. København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
AVU-kursister
Gruppen: Voksne i almen voksenuddannelse
Antal elever: 192
Gennemsnitsalder: 37 år.
Geografisk område: Århus amt, Fyns amt, Frederiksborg amt og Københavns amt.
Dansk som andetsprog: 28% af eleverne har ikke opgivet hvilket modersmål de har, men af dem der har svaret har 16 % dansk som andetsprog.
Fordeling af resultater for gruppen (antal rigtige på 5 min. ud af 38 opgaver):
Middelværdi |
10-percentil |
25-percentil |
50-percentil |
75-percentil |
---|---|---|---|---|
17,7 |
8,0 | 11,3 | 16,0 | 24,8 |
Reference:
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). Læsning, læsekurser og uddannelse. Om unge og voksnes funktionelle læsefærdighed i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale. København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). . København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.
Om middelværdi og percentiler
Middelværdi: Gennemsnittet af alle deltagernes resultater.
10-percentilen: Resultaterne blandt de dårligste 10 % af deltagerne lå på eller under 10-percentilen.
25-percentilen: Resultaterne i den dårligste fjerdedel af deltagerne lå på eller under 25-percentilen.
50-percentilen (medianen): 50-percentilen deler deltagerne i den bedste og den dårligste halvdel.
75-percentilen: Resultaterne i den bedste fjerdedel ligger på eller over 75-percentilen.