Elbros ordlister med 40 ord og 40 nye ord
Resultater i forskellige grupper
Elever i 2.-3. klasse
Gruppen: Elever i 2.-3. klasse fra kommune- og privatskoler (8:4 - 10:11 år, gennemsnit 9:4 år).
Antal elever: 26
Testtidspunkt: 1987
Geografisk område: Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (20 ord)a | |||||
Præcision (% rigtige) | 89,2 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 54,5 | - | - | - | - |
Kombineret (rigtige / minut) | 48,6 | - | - | - | - |
Nonsens ord (20 ord)a | |||||
Præcision (% rigtige) | 86,0 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 37,5 | - | - | - | - |
Kombineret (rigtige / minut) | 32,3 | - | - | - | - |
a De 20 ord fra den første liste
Reference
Elbro, C. (1990). Differences in dyslexia. A study of reading strategies and deficits in a linguistic perspective. København: Munksgaard.
Ordblinde elever i 4.-5. klasse
Gruppen: Ordblinde elever i folkeskolens 4.-5. klasse (10:1 - 12:1 år). Eleverne var mindst to år under forventet læseniveau og modtog specialundervisning for deres læse-stavevanskeligheder.
Antal elever: 60
Testtidspunkt: 1996
Geografisk område: Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 60,5 | 35,0 | 45,0 | 62,5 | 75,0 |
Hastighed (ord / minut) | 23,8 | 13,3 | 16,9 | 21,2 | 30,5 |
Kombineret (rigtige / minut) | 14,8 | 5,8 | 8,1 | 14,0 | 17,9 |
Nonsens ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 46,2 | 17,5 | 30,0 | 45,0 | 62,5 |
Hastighed (ord / minut) | 20,5 | 12,2 | 15,4 | 19,4 | 24,8 |
Kombineret (rigtige / minut) | 9,8 | 2,9 | 5,0 | 9,1 | 14,0 |
Reference
Arnbak, E.& Elbro, C. (2000). The effects of morphological awareness training on the reading and spelling skills of young dyslexics. Scandinavian Journal of Educational Research, 44 (3), 229-251.
Arnbak, E.& Elbro, C. (2000). The effects of morphological awareness training on the reading and spelling skills of young dyslexics.
Elever i 7. klasse med ordblinde forældre
Gruppen: Elever i folkeskolens 7. klasse. I denne gruppe har alle elever mindst en forælder der subjektivt vurderet har/har haft læsevanskeligheder i mindst et år og samtidig objektivt vurderet har dårlige fonologiske afkodningsfærdigheder.
Antal elever: 47
Geografisk område: Tilfældigt udvalgte klasser fra skoler i Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 89,1 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 49,7 | - | - | - | - |
Kombineret (rigtige / minut) | 45,7 | 13,7 | 34,0 | 48,7 | 59,0 |
Nonsens ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 72,7 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 33,7 | - | - | - | - |
Kombineret (rigtige / minut) | 25,7 | 7,5 | 14,8 | 24,5 | 40,1 |
Reference
Elbro, C. & Petersen, D.K. (in press). Long-term effects of phoneme awareness and letter sound training. An intervention study with children at risk of dyslexia. Publiceres i Journal of Educational Psychology
Elever i 7. klasse med normaltlæsende forældre
Gruppen: Elever i folkeskolens 7. klasse.
Antal elever: 41
Geografisk område: Tilfældigt udvalgte klasser fra skoler i Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 96,5 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 61,3 | - | - | - | - |
Kombineret (rigtige / minut) | 59,2 | 38,9 | 50,4 | 58,5 | 66,3 |
Nonsens ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 87,0 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 46,9 | - | - | - | - |
Kombineret (rigtige / minut) | 40,6 | 24,3 | 31,1 | 41,4 | 50,4 |
Reference
Elbro, C. & Petersen, D.K. (in press). Long-term effects of phoneme awareness and letter sound training. An intervention study with children at risk of dyslexia. Publiceres i Journal of Educational Psychology
Ordblinde teenagere
Gruppen: Svært ordblinde teenagere (13:7 - 17:3 år, gennemsnit 15:3 år) fra Ordblindeinstituttet i Hellerup ved København. Eleverne var mindst 3 år under forventet læsealder.
Antal elever: 26
Testtidspunkt: 1986
Geografisk område: Storkøbenhavn
Dansk som andetsprog: Alle elever har dansk som modersmål
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (20 ord)a | |||||
Præcision (% rigtige) | 75,4 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 37,5 | - | - | - | - |
Kombineret ( rigtige / minut) | 28,3 | - | - | - | - |
Nonsens ord (20 ord)a | |||||
Præcision (% rigtige) | 54,0 | - | - | - | - |
Hastighed (ord / minut) | 23,1 | - | - | - | - |
Kombineret ( rigtige / minut) | 12,5 | - | - | - | - |
a De 20 ord fra den første liste
Reference
Elbro, C. (1990). Differences in dyslexia. A study of reading strategies and deficits in a linguistic perspective. København: Munksgaard.
Voksne der havde svært ved at læse i skolen
Gruppen: Voksne (24-56 år, gennemsnit 36 år), der havde svært ved at lære at læse i de første skoleår. Vanskelighederne varede mere end et år og blev bemærket af læreren, forældrene eller en anden voksen. Ikke alle havde generende vanskeligheder som voksne.
Antal deltagere: 134
Geografisk område: Storkøbenhavn
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 92,8 | 81,3 | 87,5 | 95,0 | 100,0 |
Hastighed (ord / minut) | 67,7 | 43,7 | 54,5 | 68,6 | 77,4 |
Kombineret (rigtige / minut) | 63,4 | 37,7 | 50,7 | 64,9 | 73,3 |
Nonsens ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 68,5 | 36,5 | 55,0 | 72,5 | 85,0 |
Hastighed (ord / minut) | 35,8 | 18,5 | 26,7 | 35,8 | 45,3 |
Kombineret (rigtige / minut) | 25,3 | 7,6 | 14,8 | 24,2 | 35,6 |
Reference
Elbro, C. (1998). Reading-listening discrepancy definitions of dyslexia. In P. Reitsma & L. Verhoeven (Eds.), Problems and interventions in literacy development (pp. 129-146). Dordrecht: Kluwer.
Elbro, C., Nielsen, I., & Petersen, D. K. (1994). Dyslexia in adults: Evidence for deficits in non-word reading and in the phonological representation of lexical items. Annals of Dyslexia, 44, 205-226.
Voksne uden læsevanskeligheder i skolen
Gruppen: Voksne uden læsevanskeligheder (24-56 år, gennemsnit 36 år).
Antal deltagere: 71
Geografisk område: Storkøbenhavn
Fordeling af resultater for gruppen:
Middelværdi |
Percentil |
||||
---|---|---|---|---|---|
10 |
25 |
50 |
75 |
||
Rigtige ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 98,1 | 97,5 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Hastighed (ord / minut) | 88,9 | 61,9 | 70,6 | 85,7 | 104,3 |
Kombineret (rigtige / minut) | 87,2 | 60,5 | 70,6 | 85,7 | 104,3 |
Nonsens ord (40 ord) | |||||
Præcision (% rigtige) | 95,5 | 87,5 | 95,0 | 97,5 | 100,0 |
Hastighed (ord / minut) | 63,0 | 43,8 | 53,3 | 60,0 | 70,6 |
Kombineret (rigtige / minut) | 60,4 | 40,1 | 48,2 | 57,1 | 70,6 |
Reference
Elbro, C. (1998). Reading-listening discrepancy definitions of dyslexia.
In P. Reitsma & L. Verhoeven (Eds.), Problems and interventions in literacy development (pp. 129-146).
Verhoeven (Eds.), Problems and interventions in literacy development (pp. 129-146).
Dordrecht: Kluwer. Elbro, C. (1998). Reading-listening discrepancy definitions of dyslexia. In P. Reitsma & L. Verhoeven (Eds.), (pp. 129-146).
Dordrecht: Kluwer.
Om middelværdi og percentiler
Middelværdi: Gennemsnittet af alle deltagernes resultater.
10-percentilen: Resultaterne blandt de dårligste 10 % af deltagerne lå på eller under 10-percentilen.
25-percentilen: Resultaterne i den dårligste fjerdedel af deltagerne lå på eller under 25-percentilen.
50-percentilen (medianen): 50-percentilen deler deltagerne i den bedste og den dårligste halvdel.
75-percentilen: Resultaterne i den bedste fjerdedel ligger på eller over 75-percentilen.