Almen ordforrådsprøve
Hvilke færdigheder afdækker prøven?
Testen er en impressiv ordforrådsprøve, der kan afvikles som gruppeprøve. Eleven hører et ord og skal efterfølgende vælge hvilket af 3 sagte ord, der har samme betydning. Prøven er således uafhængig af elevernes afkodningsfærdighed. Der er 25 opgaver i prøven.
Ordene der indgår i denne prøve afdækker alment ordforråd og indeholder ord fra forskellige fagområder, eksempelvis samfundsfag, historie, biologi. Denne prøve forklarede en betydelig del af variationen i elevernes PISA-score i 2009.
Hvem kan denne prøve bruges til?
Prøven kan bruges til voksne og elever i folkeskolens ældste klasser. Prøven er udviklet af Dorthe Klint Petersen.
Ordene i denne prøve indgik oprindelig i 3 forskellige ordforrådsprøver, og på baggrund af en raschanalyse af data fra de tidligere undersøgelser er der lavet en ny prøve med de bedste opgaver fra de 3 tidligere ordforrådsprøver (semantisk, historie, biologi). Den nye prøve har en høj pålidelighed (Guttmann split half 0,93) og har været anvendt i PISA-undersøgelsen samt i et projekt om undervisning i faglig læsning.
Hvordan afvikles prøven?
Link til instruktion og elevark
Hvad kan jeg sammenligne med?
Elever i 9. klasse med dansk som modersmål
4817 Elever i grundskolen (både folkeskoler, friskoler og privatskoler)
Middelværdi (standardafvigelse) |
10-percentil |
25 percentil |
50 percentil |
75 percentil |
---|---|---|---|---|
16,60 (3,81) |
12 |
14 |
17 |
19 |
Elever i 9. klasse med dansk som andetsprog
641 elever i grundskolen (både folkeskoler, friskoler og privatskoler)
Middelværdi (standardafvigelse) |
10-percentil |
25 percentil |
50 percentil |
75 percentil |
---|---|---|---|---|
13,38 (3,96) |
8 |
10 |
13 |
16 |
Reference til undersøgelsen
Arnbak, E. (2009) To what extent do basic skills predict students’ PISA performance? Northern Lights on PISA 2009 – focus on reading.
Egelund, N.(2010) PISA 2009, danske unge i en international sammenligning, Bind 1 resultatrapport. Dafolo.
Elever i 7. klasse
296 elever i Hvidovre kommune med dansk som modersmål
Middelværdi (standardafvigelse) |
10-percentil |
25 percentil |
50 percentil |
75 percentil |
---|---|---|---|---|
14,56 (3,34) |
10 |
12 |
14 |
17 |
59 elever i Hvidovre kommune med dansk som andetsprog
Middelværdi (standardafvigelse) |
10-percentil |
25 percentil |
50 percentil |
75 percentil |
---|---|---|---|---|
12,52 (3,14) |
8 |
10 |
13 |
15 |
Reference til undersøgelsen
Projekt VIS – læsevejlederprojektet
Elisabeth Arnbak i samarbejde med Louise Rønberg, Mia Finnemann Schultz, Trine Nobelius og Karina Brunsgaard Bek
For Undervisningsministeriet og Danmarks Lærerforening, juni 2014.