Sproglige færdigheder ved starten af børnehaveklassen
I dette projekt undersøgte vi børns sproglige færdigheder ved starten af børnehaveklassen, hhv. årgang 2004 og 2007. Årgang 2004 deltog i en opfølgende undersøgelse i 2. klasse med fokus på læsefærdigheder. Projektet blev gennemført for Undervisningsministeriet.
Resultaterne er beskrevet i tre rapporter:
- Juul, H. (2008). Sproglige færdigheder i børnehaveklassen – en sammenligning af årgang 2004 og 2007. Undervisningsministeriet/Center for Læseforskning. 32 sider.
- Juul, H. (2007). Sproglige færdigheder og læseudvikling. En undersøgelse af danske børn fra starten af børnehaveklassen til 2. klasse. Undervisningsministeriet/Center for Læseforskning. 71 sider.
- Juul, H. & Elbro, C. (2005). Sproglige færdigheder ved starten af børnehaveklassen. Rapport om en undersøgelse gennemført for Undervisningsministeriet efteråret 2004. Undervisningsministeriet/Center for Læseforskning. 68 sider.
samt i denne lille artikel:
- Juul, H. (2008). Sprogtestning ved starten af børnehaveklassen. Logos. Audiologopædisk Tidsskrift, nr.53, side 4-8.