Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse?

Ina Borstrøm, Dorthe Klint Petersen & Carsten Elbro

Se hele teksten i printervenligt format (pdf) (3,9 Mb)

Hvordan kommer bedst i gang med at læse? Det belyser denne rapport på baggrund af en flerårig undersøgelse af læseundervisning i dansk på begyndertrinnet.

Over 3000 elever fra 204 klasser på 124 skoler har deltaget i undersøgelsen. Elevernes læseudvikling blev vurderet med halvårlige prøver fra børnehaveklasse til og med 3. klasse, og forskelle i elevernes læseudvikling blev sammenholdt med den undervisning og de undervisningsmaterialer, eleverne blev præsenteret for i de første skoleår.

Undersøgelsen belyser, hvordan man tilrettelægger en begynderundervisning, der giver hurtige og sikre læsere, uden at elever med svage forudsætninger tabes på gulvet.

Rapporten viser desuden værdien af en sproglig analyse af læsebogsmaterialernes ordvalg som en vigtig brik i den samlede vurdering af et materiale.

Undersøgelsen må danne stof til eftertanke hos alle, der i de seneste år har arbejdet med at forberede elevernes læsestandpunkt på begyndertrinnet.

Borstrøm, I., Petersen, D.K. & Elbro, C. (1999). Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse? København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.