Testmaterialer fra Center for Læseforskning

Enkelte af de testmaterialer vi har udviklet på Center for Læseforskning er tilgængelige her på siden og kan frit benyttes af enkeltpersoner til udredning. Se mere under de enkelte test. Testmaterialerne må ikke kopieres eller videreformidles på nogen måde. 

Ordafkodning og stavning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En række sprog- og læsestest (pdf) med resultater fra begyndelsen af børnehaveklassen og begyndelsen af 1. klasse (hvor intet andet er anført). Testene ligger som en samlet pdf-fil, og der kan derfor ikke linkes direkte til de enkelte test. I stedet er der nedenfor angivet sidetal på de enkelte test i pdf-filen.

  Test Sidetal
  Bogstavbenævnelse 2
  Forlydsgenkendelse 3-8
  Produktivt ordforråd: Billedbenævnelse 9-12
  Forlydsudeladelse 13
  Hurtig, automatisk benævnelse (endnu ingen vejledende resultater for dansk) 14
  Ordlæsning: 30 ord og 30 nye ord (1.-3. klasse) 15-25
  Ordlæsning: 40 ord og 40 nye ord (fra ca. 3. klasse) 26-31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læseforståelse

 

 

 

Ved Carsten ElbroAnna Gellert og Katrine Lyskov Jensen.

Selvtesten giver voksne gratis adgang til en uformel og relativt uhøjtidelig vurdering af deres læsefærdigheder. Testen kan være med til at indikere, om der er behov for en mere omfattende testning og professionel vurdering af personens læse-, stave- og skrivefærdigheder.

Selvtesten skal således ikke erstatte den faglige vurdering af unge og voksnes læse- stave- og skrivefærdigheder, der gennemføres af professionelle på fx voksenuddan­nelses­centre og danner grundlag for holdplacerering og undervisningsplan­læg­ning.

Målsætningen har været at gøre testen kort, hvilket betyder, at det almindelige format med læsetekster og spørgsmål ikke var anvendeligt. Projektgruppen har derfor udviklet og valideret en ny slags læsetest, som er lige så følsom for dimensioner i læseforståelse som de bedste af de traditionelle test, men som kan tages på en tredjedel af tiden.

Selvtest af læsefærdigheder for voksne er udviklet af Center for Læseforskning for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Den blev offentliggjort i efteråret 2015.

Tilgå testen her 



Publikationer:

  • Jensen, K. L., & Elbro, C. (2016). Selvtest.nu - en selvtest af voksnes læsefærdigheder på nettet. Læsepædagogen, 64(1), 14-18.
  • Jensen, K. L., Gellert, A. S., & Elbro, C. (2015). Rapport om udvikling og afprøvning af Selvtest af læsning – en selvtest af voksnes læsefærdigheder på nettet. København: Center for Læseforskning, Københavns Universitet. 
  • Jensen, K. L., & Elbro, C. (2022). Clozing in on reading comprehension: A deep cloze test of global inference making. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 35, 1221-1237. 
  • Gellert, A. S., & Elbro, C. (2013). Cloze tests may be quick, but are they dirty? Cloze tests of reading comprehension. Journal of Psychoeducational Assessment, 31(1), 16-28.

 

 

 

 

 

Vejledende Læsetest for Voksne er udviklet til brug for uddannelsesinstitutioners og jobcentres vejledning af voksne, der enten ønsker at deltage i læse-, stave-, skriveundervisning eller overvejer at deltage i en sådan undervisning.

Testen findes ikke frit tilgængeligt. Undervisningsministeriet stiller testen til rådighed for landets voksenuddannelsescentre (FVU) og arbejdsmarkedsuddannelser (AMU).

Hent vejledning til testen (pdf).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ordforrådstest