Invitation til eftermiddagsseminar om tidlig opsporing og indsats mod ordblindhed
Blogopslag af seniorforsker Anna Steenberg Gellert, Center for Læseforskning.
Seminarerne afholdes 3/11 i København og 4/11 i Aarhus. Der vil være oplæg af Dorthe Klint Petersen, Ina Borstrøm og Anna Steenberg Gellert.
Program
- Velkomst og kort beskrivelse af projektet
- Præsentation af nyt undervisningsforløb for elever i risiko for ordblindhed i 1. klasse
- Pause med forfriskninger
- Erfaringer fra og effekter af undervisningsforløb
- Præsentation af nyt testmateriale til identifikation af elever i risiko for ordblindhed i midten af 2. klasse
- Afrunding
Målgrupper
- Læsekonsulenter, læsevejledere og ordblindevejledere i grundskolen
- Dansklærere i indskolingen
Deltagelse, tid og sted
Vi gennemfører to eftermiddagsseminarer med samme indhold i hhv. København og Aarhus.
Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig og skal ske gennem NemTilmeld via et af de to links nedenfor:
- Mandag den 3. november kl. 14-17 hos Scandic Kødbyen, Skelbækgade 3A, 1717 København V
- Tirsdag den 4. november kl. 14-17 hos Scandic Aarhus Vest, Rytoften 3, 8210 Aarhus V
Antallet af pladser er begrænset og tildeles efter princippet om "først til mølle…". Hvis man efter tilmelding bliver forhindret i at deltage, er man forpligtet til at framelde sig via NemTilmeld, så en anden kan få pladsen.
Om projektet Tidlig opsporing og indsats mod ordblindhed
I dette projekt har vi udviklet et nyt undervisningsforløb for elever i risiko for ordblindhed i 1. klasse og afprøvet det i en stor effektundersøgelse, hvor vi har fulgt eleverne fra slutningen af børnehaveklassen til foråret 3. klasse. På projektets forsøgsskoler har læsevejledere gennemført undervisningsforløbet med risiko-elever i små grupper hen over 1. klasse. Vi har fundet betydelige positive effekter af deltagelse i forløbet på elevernes læse- og stavefærdigheder helt frem til foråret 3. klasse. Som led i projektet har vi også udviklet og afprøvet et nyt testmateriale til identifikation af elever i risiko for ordblindhed i midten af 2. klasse. Projektet er finansieret af Egmont Fonden og forankret ved Center for Læseforskning på Københavns Universitet. Vi har gennemført projektet i samarbejde med Carsten Elbro, Mads Poulsen, Mette Stidsen og 34 skoler fra 12 forskellige kommuner.