Undervisning af voksne ordblinde
En undersøgelse af undervisningseffekt og lærerkvalifikationer i ordblindeundervisningen i AOF
Af Bianca Holders, Dorthe Klint Petersen, Ina Borstrøm & Carsten Elbro
Når voksne melder sig til et kursus for ordblinde, har de ofte en lang historie af nederlag med læsning og skrivning bag sig. De har oftest modtaget specialundervisning i skolen, de har sjældent skoleeksamen eller uddannelse. Men alligevel overvinder de sig selv og sætter sig på den forhadte skolebænk igen. Derfor er det nok så væsentligt et spørgsmål for både dem og deres lærere, om selv et ret kort kursus kan gøre noget effektivt ved problemerne.
Undersøgelsen omfattede 21 hold med i alt 102 kursister fra hele landet. Kursisternes udbytte blev vurderet efter bare 15 undervisningsgange. Det viste sig, at de var markante fremgange at spore hos over halvdelen af kursisterne. De blev faktisk bedre selv på de områder, hvor deres vanskeligheder var allerstørst. Især undervisere med god faglig indsigt i ordblindhed havde succes med undervisningen. Få af deres kursister gav op midtvejs, og kursisternes fremgang i sproglige færdigheder var størst hos dem. En høj prioritering af arbejdet med sproglige forudsætninger var også positivt forbundet med kursisternes udbytte.
To væsentlige konklusioner er dermed, at
- jo, vist nytter det at undervise voksne ordblinde, men
- underviseren bør sandelig vide noget om ordblindhed.
Holders, B., Petersen, D.K., Borstrøm, I. & Elbro, C. (1996). Undervisning af voksne ordblinde. En undersøgelse af undervisningseffekt og lærerkvalifikationer i ordblindeundervisningen i AOF. København: Forlaget Skolepsykologi.