Testmaterialer fra Center for Læseforskning

Enkelte af de testmaterialer vi har udviklet på Center for Læseforskning er tilgængelige her på siden og kan frit benyttes af enkeltpersoner til udredning. Se mere under de enkelte test. Testmaterialerne må ikke kopieres eller videreformidles på nogen måde.

Ordafkodning og stavning

En række sprog- og læsestest (pdf) med resultater fra begyndelsen af børnehaveklassen og begyndelsen af 1. klasse (hvor intet andet er anført). Testene ligger som en samlet pdf-fil, og der kan derfor ikke linkes direkte til de enkelte test. I stedet er der nedenfor angivet sidetal på de enkelte test i pdf-filen.

Test Sidetal
  Bogstavbenævnelse 2
  Forlydsgenkendelse 3-8
  Produktivt ordforråd: Billedbenævnelse 9-12
  Forlydsudeladelse 13
  Hurtig, automatisk benævnelse (endnu ingen vejledende resultater for dansk) 14
  Ordlæsning: 30 ord og 30 nye ord (1.-3. klasse) 15-25
  Ordlæsning: 40 ord og 40 nye ord (fra ca. 3. klasse) 26-31

Læseforståelse

Vejledende Læsetest for Voksne er udviklet til brug for uddannelsesinstitutioners og jobcentres vejledning af voksne, der enten ønsker at deltage i læse-, stave-, skriveundervisning eller overvejer at deltage i en sådan undervisning.

Testen findes ikke frit tilgængeligt. Undervisningsministeriet stiller testen til rådighed for landets voksenuddannelsescentre (FVU) og arbejdsmarkedsuddannelser (AMU).

Hent vejledning til testen (pdf).

Ordforrådstest