Læsning, læsekurser og uddannelse.

Om unge og voksnes funktionelle læsefærdigheder i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale

Elisabeth Arnbak & Carsten Elbro

Hvor godt læser unge og voksne i forskellige dele af uddannelsessystemet?
  Betyder unge og voksnes funktionelle læsefærdigheder noget for deres muligheder for at gennemføre en uddannelse? Er læsevanskeligheder et stadigt problem for unge og voksne, der har modtaget specialundervisning i skolen? Kan voksne bedst selv vurdere, om de ikke er gode til at læse hverdagstekster?
  Det er nogle af de spørgsmål, som rapporten belyser. Den beskriver og bygger på et nyt iagttagelsesmateriale til afdækning af unge og voksnes funktionelle læsefærdigheder. I alt 773 unge og voksne deltog i undersøgelsen. De var

- voksne på læsekurser
- voksne i ordblindeundervisning
- voksne i almen voksenuddannelse (AVU)
- unge på teknisk skole og
- gymnasieelever.

Klik her for at se rapporten i fuldtekst.


Arnbak, E. & Elbro, C. (1999). Læsning, læsekurser og uddannelse. Om unge og voksnes funktionelle læsefærdighed i uddannelse og på læsekurser vurderet med et nyt materiale. København: Center for Læseforskning, Undervisningsministeriets forlag.