En undersøgelse af en elevgruppe på den pædagogiske grunduddannelse

Af Anna Gellert

Her præsenteres resultaterne fra en læseundersøgelse af 40 elever på den pædagogiske grunduddannelse (PGU), en ny uddannelse rettet mod et traditionelt ufaglært arbejdsområde. Undersøgelsen belyste, i hvilket omfang forskelle i elevernes læseforståelse af faglige uddannelsestekster kunne forudsiges ud fra deres resultater på tests af læseforståelse af hverdagstekster og centrale komponenter i læsning (afkodningsfærdigheder, fagligt ordkendskab og læseindstilling). Undersøgelsen viste en betydelig variation i elevernes resultater på de anvendte tests af læseforståelse af faglige uddannelsestekster. Omkring 70 % af denne variation kunne forudsiges ud fra elevernes resultater på testene af afkodningsfærdigheder, fagligt ordkendskab og læseindstilling. Næsten 2/3 af variationen i elevernes læseforståelse af faglige uddannelsestekster kunne forudsiges alene ud fra det anvendte mål for læseforståelse af hverdagstekster. Derudover var fagligt ordkendskab den faktor, som havde størst selvstændig forudsigelsesværdi. På baggrund af resultaterne af undersøgelsen diskuteres mulighederne for at indføre en screening af læsefærdigheder på uddannelser, der tiltrækker mange svage læsere.

Gellert, A. (1999). Hvordan kan man forudsige forskelle i elevers læseforståelse af faglige uddannelsestekster? Psykologisk Pædagogisk Rådgivning, 5-6, 395-418.